Porady

Finansowanie fabryczne - problemy z dealerami Mercedesa, Toyoty, BMW, Fiata?

21.08.2020

O leasingu fabrycznym, nazywanym również leasingiem producenckim lub finansowaniem fabrycznym, słychać coraz częściej - zwłaszcza w branży motoryzacyjnej. Niestety dla wielu klientów finansowanie fabryczne - zamiast obiecanej wygody, staje się powodem do rozczarowania i frustracji. Na jakie pułapki finansowania fabrycznego trzeba uważać?

Finansowanie fabryczne - co to jest?

Leasing kojarzy się wielu kierowcom z korzystnymi warunkami finansowania zakupu samochodu osobowego lub dostawczego. To dzięki takim możliwościom przedsiębiorcy (zarówno vatowcy, jak i nievatowcy) mają szansę jeździć wymarzonym samochodem, spłacając comiesięczne raty leasingowe, a na koniec wykupić auto, którym jeździli i opłacali przez kilka lat. Ci, którzy już zdecydowali się na leasing, wiedzą, że to idealne rozwiązanie w sytuacji, gdy nie posiada się odpowiednio dużych oszczędności lub nie chce się inwestować całej gotówki w zakup samochodu korzystając przy tym pod względem podatkowym.

W sytuacji, gdy do dobrze kojarzącego się pojęcia “leasing” dodaje się słowo “fabryczny” lub “producencki”, niektórym osobom schodzi uśmiech z twarzy. Oczywiście, oferta leasingu proponowana w salonach samochodowych faktycznie może być kusząca. Czasem wydaje się, że to idealna forma finansowania zakupu samochodu - w końcu wszystkie formalności załatwiane są na miejscu, w tej samej firmie, zazwyczaj pod jednym szyldem i z gwarancją od znanych dealerów. Jak się okazuje, rzeczywistość nie jest taka kolorowa.

Wiele osób decyduje się na taką formę leasingu, nie wiedząc w ogóle, co to jest finansowanie fabryczne. Leasing fabryczny lub producencki to forma finansowania zakupu samochodu przez podmioty bezpośrednio związane z produkcją bądź sprzedażą danego auta.

W przypadku najpopularniejszych form finansowania zakupu auta, takich jak leasing operacyjny czy leasing finansowy, usługę może świadczyć dowolna firma leasingowa. Finansowanie fabryczne to natomiast usługa, która jest świadczona przez podmiot bezpośrednio związany z produkcją lub dostawą środka trwałego.

Przykładem tego typu firm, marek lub programów pochodzących prosto od producentów lub autoryzowanych dealerów, jest m.in.:

  • BMW Financial Services
  • Hyundai Finance,
  • Leasys Polska (wcześniej FCA Leasing Polska - dotyczy marek: Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Lancia, JEEP, ),
  • Mercedes-Benz Leasing Polska,
  • PSA Leasing Polska (marka: Peugeot i Citroen).
  • RCI Banque (marka Dacia i Renault),
  • Toyota Leasing Polska,
  • Volkswagen Financial Services (marka: Audi, Seat, Skoda, Porsche, Volkswagen)

Oczywiście to nie wszyscy producenci ani autoryzowani dealerzy dostarczający leasing fabryczny. Taką formę finansowania oferują także inne marki współpracujące ze znanymi bankami, takimi jak: BNP Paribas Bank Polska, Pekao Leasing czy Santander Bank Polska (do niedawna BZ WBK). Finansowanie fabryczne w niektórych znanych salonach samochodowych jest codziennością. Handlowcy bardzo często proponują z pozoru korzystnie wyglądające warunki leasingowe, nie mając niestety wiedzy z zakresu doradztwa finansowego.

To, czy warto zainwestować w opcję leasingu fabrycznego, zależy oczywiście od indywidualnych warunków. Przed ich akceptacją warto dokładnie zapoznać się z zasadami, umową, regulaminem i innymi czynnikami oraz sytuacjami, które mogą wydarzyć się w trakcie trwania umowy leasingowej. O konkretnych przykładach piszemy w dalszej części artykułu.

Wady i zalety leasingu fabrycznego

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy - niestety w przypadku leasingu fabrycznego większość stanowią te drugie.

  • Wysokie koszty- powszechnie wiadomo, że w przypadku finansowania zakupu auta chodzi o najkorzystniejsze rozwiązania. Niestety w przypadku leasingu fabrycznego klienci spotykają się z sytuacjami, że dostają rabat cenowy na samochód, jednak sam leasing jest bardzo wysoko oprocentowany - lub, odwrotnie: raty leasingowe są niewielkie, jednak nie otrzymuje się żadnego rabatu na samochód.
  • Brak możliwości negocjacji- częstą praktyką wykorzystywaną wśród wielu producentów lub dealerów samochodowych jest odgórne narzucanie kosztów leasingu zarówno autoryzowanym dealerom, jak i zewnętrznym firmom leasingowym. Dlatego właśnie klienci często nie mają szansy na wynegocjowanie korzystniejszych warunków - nie tylko finansowych, ale także dotyczących pewnych zapisów w umowie.
  • Ograniczona oferta - podobnie jak w przypadku braku możliwości negocjacji, wady występują również na etapie dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb klienta. Producent lub dealer narzuca warunki, a klient nie może wybrać najlepszej dla siebie oferty. Dodatkowo często dzieje się tak, że nawet po zaakceptowaniu warunków, firma oferująca leasing fabryczny, może dodatkowo narzucić inne wymagania.
  • Krótki czas na podjęcie decyzji - dla niektórych zaleta, dla innych wada. Handlowcy w salonach samochodowych chcą czasami “na siłę” zaproponować samochód dostępny od ręki, nie poświęcając czasu na szukanie najlepszej oferty dla danego klienta.
  • Zapisy umów niezgodne z praktykami rynkowymi - klienci decydujący się na leasing fabryczny Hyundaia, Opla, Mercedesa, Toyoty czy jakiejkolwiek innej marki, powinni zwrócić szczególną uwagę na zapisy umowy. Warto pamiętać, że w tego typu salonach samochodowych pracują handlowcy nastawieni na sprzedaż - nie wszyscy z nich mają wiedzę na temat finansowania zakupu samochodu i nie są ekspertami w tej dziedzinie. Z tego powodu w dokumentacji często pojawiają się niejasne zapisy, informacje znacznie różniące się od standardowych zapisów w umowach leasingowych czy brak zasad opisujących proces gwarancyjny.
  • Ograniczony kontakt- klienci, którzy już przekonali się, co to jest leasing fabryczny, zazwyczaj wyrażają swoje niezadowolenie z kontaktu z przedstawicielami salonów producenckich lub autoryzowanych dealerów. Często problemy na tym etapie wynikają z braku odpowiednich kwalifikacji osób przedstawiających ofertę i finalizujących transakcję. Klienci zazwyczaj chcą, żeby ekspert doradził im najlepsze rozwiązania, natomiast przy finansowaniu fabrycznym często brakuje rozmów na temat ubezpieczenia samochodu, wymiany dowodu rejestracyjnego czy użytkowania pojazdu za granicą.

Nie oznacza to, że w każdym przypadku finansowanie fabryczne jest niekorzystne. Pojawiają się także zalety, takie jak szybkie wydanie decyzji czy dostępność pojazdu “od ręki”. Należy jednak zapoznać się ze wszystkimi warunkami, by uniknąć sytuacji, o których opowiemy trochę w dalszej części artykułu.

Pułapki leasingu fabrycznego - historia z życia wzięta

Od 1,5 roku internet obiegają filmiki firmy zajmującej się pośrednictwem w zakupie samochodów osobowych, która zdecydowała się ujawnić historię związaną z leasingiem fabrycznym na auto warte niespełna milion złotych (jednej z najbardziej znanych niemieckich marek). O wadach leasingu producenckiego z pewnością przekonał się leasingobiorca i bohater serii filmów, które z dużym zainteresowaniem śledzą fani branży motoryzacyjnej.

Leasingobiorca odebrał w listopadzie 2018 roku z krakowskiego salonu samochodowego nowe, nieużywane auto. Już w pierwszym tygodniu eksploatacji, przy dłuższej trasie i w pewnych zakresach obrotów, zauważył i odczuwał niepokojące wibracje. Samochód był na gwarancji, więc leasingobiorca udał się do ASO - serwisu przypisanego do danego dealera. Na początku serwisanci stwierdzili niewyważenie kół, więc klient wydał niemałą sumę na diagnostykę problemu oraz wyważenie kół z optymalizacją. Zmieniono koła na letnie, wykonano jazdy porównawcze, wymieniono wtryskiwacz trzeciego cylindra i wykonano jeszcze kilka działań serwisowych. Odczuwalne wibracje potwierdzono również mailem. Niestety problem nadal się pojawiał, zwłaszcza przy napędzaniu samochodu - zarówno w mieście, jak i na autostradzie.

Samochód z leasingu fabrycznego spędził 2 miesiące w serwisie. Na początku, gdy klient dowiedział się, w jakim czasie auto będzie serwisowane, poprosił o samochód zastępczy. Dealer na zastępstwo samochodu klasy luksusowej zaproponował między innymi oklejone auto klasy średniej, które z pewnością nie pełniło reprezentacyjnej funkcji. Po minionym czasie w ASO stwierdzili, że wibracje to nie wada, a cecha charakterystyczna samochodu. Nawet rzeczoznawca, wynajęty przez tę znaną markę, stwierdził w dokumentacji, że auto jest sprawne. Takie działania narażają użytkowników samochodu na realne niebezpieczeństwo.

Klient sam zorganizował testy porównawcze, na których nie zjawili się przedstawiciele danej marki. Niestety eksperci z serwisu oraz punktu autoryzowanego dealera traktują klienta dość lekceważąco. Choć pojazd od początku wykazuje wadę w zakresie funkcjonowania układu napędowego, to pomimo gwarancji i umowy na leasing fabryczny, ani producent, ani dealer, ani serwis, nie chce podjąć się naprawy bądź wymiany samochodu. Z tego względu, że samochód jest w fabrycznym leasingu, klient nadal płaci raty leasingowe, a nie ma auta, którym mógłby poruszać się i wykonywać czynności wynikających ze swojej pracy, konieczne było zatem uruchomienie procedury sądowej - oczywiście na wniosek leasingobiorcy. Sprawa nadal jest w toku, a my czekamy na jej rozwój.

Z każdym nowym filmem opublikowanym na motoryzacyjnym kanale, sieć zalewa fala negatywnych komentarzy na temat leasingu fabrycznego i nieuczciwych praktyk ze strony niemieckiej marki samochodowej. W praktyce można przekonać się, że leasing fabryczny wykazuje postawę ignorującą klienta, nie spełnia obowiązków wynikających z umowy i potwierdza, że finansowanie fabryczne nie daje klientowi niestety żadnej gwarancji.

W naszym przedsiębiorstwie unikamy tego typu praktyk. Przejrzysta umowa i warunki współpracy dają klientowi jasny obraz dotyczący użytkowania samochodu. Zapraszamy do kontaktu!

FAQ

  • Jakie opłaty uwzględnia leasing fabryczny?

Oprócz rat leasingowych klient musi płacić odsetki związane z oprocentowaniem finansowania fabrycznego, wkład własny, różnego rodzaju opłaty za przekroczenie limitu kilometrów czy ubezpieczenie nieobjęte w ofercie leasingu.

  • Czy warto wybrać finansowanie fabryczne?

Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb leasingobiorcy. Zarówno leasing fabryczny Renault, jak i w salonach Opla, Fiata, Mercedesa lub w punktach innych marek, może być korzystny dla osób chcących szybko odebrać samochód. Zawsze trzeba przeanalizować warunki oferowane u dealera lub w komisie. Najlepszym rozwiązaniem jest zwrócić się do profesjonalnej firmy leasingowej, która może zaproponować leasing operacyjny lub finansowy.

  • Czy leasing producencki jest bezpieczny?

Według powszechnej opinii leasingobiorców - finansowanie producenckie/fabryczne jest najgorzej ocenianą formą zakupu samochodu. Oczywiście, zawsze znajdą się zwolennicy i przeciwnicy danego rozwiązania, jednak w przypadku leasingu fabrycznego więcej jest tych drugich. Historie z życia niektórych leasingobiorców potwierdzają, że w przypadku awarii lub trudnej wady auta, nawet w trakcie trwania gwarancji, klient zostaje często ignorowany i pozostawiony sam sobie.