Porady

Czy leasing samochodu osobowego jest opłacalny?

17.09.2020

Można powiedzieć, że to zależy… Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że taka odpowiedź nie jest satysfakcjonująca, dlatego dzisiaj opowiemy na przykładach, w jakich sytuacjach leasing samochodu osobowego jest faktycznie opłacalny. Liczby nie kłamią - sprawdźmy to!

Leasing samochodu osobowego

W środowisku biznesowym leasing samochodu osobowego jest dość powszechną praktyką. Podsumowanie branży leasingowej w 2019 roku na podstawie danych ZPL pokazało, że ta forma finansowania ma wielu zwolenników. Według ówczesnych prognoz na 2020 rok branża leasingowa miała i ma w tym roku udzielić finansowania o łącznej wartości niemal 83 miliardów złotych. Pandemia koronawirusa nieco pokrzyżowała plany wielu przedsiębiorcom, co odbiło się na całej polskiej gospodarce. Jaki jednak będzie wynik branży leasingowej w 2020 roku - przekonamy się za kilka miesięcy.

Faktem jest, że co druga umowa zawierana na leasing dotyczy właśnie samochodów osobowych o średniej wartości około 90 tysięcy złotych. To pokazuje, że przedsiębiorcy doceniają tę formę finansowania i w wielu sytuacjach wybierają ją częściej niż kredyt bądź pożyczkę. Sęk w tym, że ta sama procedura dla jednego przedsiębiorcy może być opłacalna, a dla innego nie.

W 2019 roku podniesiono między innymi limit amortyzacji nabycia samochodów osobowych w leasingu. W sytuacji, gdy ktoś zamierza korzystać w ramach leasingu z samochodu osobowego, który kosztuje mniej niż 150 tysięcy złotych, wówczas może zaliczyć 100% wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Do tego typu wydatków zaliczają się na przykład raty leasingowe. Ten limit odnosi się z kolei inaczej do vatowców, a inaczej do nievatowców. Większa część przedsiębiorców, którzy decydują się na leasing, jest płatnikami VAT, którzy używają samochodu osobowego zarówno służbowo, jak i prywatnie, stąd odliczają 50% VAT. Na leasing decydują się jednak także przedsiębiorcy, który korzystają z samochodu wyłącznie służbowo lub osoby, które nie odliczają podatku VAT.

Wówczas limit plasuje się następująco:

  • Dla vatowców wartość samochodu, która pozwoli zmieścić się we wcześniej opisanym limicie, wynosi dokładnie 165 460 zł brutto, czyli 134 528 zł netto.
  • Dla płatników VAT, którzy używają auta wyłącznie służbowo i mają wobec tego prawo odliczenia 100% VAT, limit wynosi 184 500 zł brutto (czyli równe 150 000 zł netto).
  • Dla przedsiębiorców, którzy nie są płatnikami VAT, kwota ta wynosi dokładnie 150 000 zł brutto, co w przeliczeniu daje 121 951 zł netto.

To już pierwszy przykład tego, kiedy bardziej opłaca się wybrać leasing na samochód osobowy. Kalkulatory leasingowe to bardzo praktyczne narzędzie, jednak, jak widać, należy podejść do każdej sprawy indywidualnie.

Dobre porównanie można uzyskać również przy obliczeniu, jaka kwota może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu w przypadku opłaty czynszu inicjalnego i raty leasingowej na konkretnych przykładach. Dla ułatwienia wszędzie zastosowana została rata leasingowa na 47 miesięcy i czynsz inicjalny w wysokości 20%.

a) Cena samochodu: 150 000 zł

Procent kosztów podatkowych (limit/cena): 150 000/150 000 = 100%

Czynsz inicjalny: 30 000 zł - koszt podatkowy wyniesie 30 000 zł

Rata leasingowa: 2773 zł - koszt podatkowy wyniesie 2733 zł

b) Cena samochodu: 180 000 zł

Procent kosztów podatkowych: 83%

Czynsz inicjalny: 36 000 zł - koszt podatkowy nadal wynosi 30 000 zł

Rata leasingowa: 3280 zł - koszt podatkowy nadal wynosi 2733 zł

c) Cena samochodu: 200 000 zł

Procent kosztów podatkowych: 75%

Czynsz inicjalny: 40 000 zł - koszt podatkowy wyniesie 30 000 zł

Rata leasingowa: 3644 zł - koszt podatkowy to nadal 2733 zł

Widać, jak ze wzrostem ceny samochodu wzrastają także koszty czynszu i raty, a niestety koszty podatkowe pozostają takie same, jak przy samochodzie za 150 000 zł.

Koszty leasingu

Opłata za opracowanie wniosku, prowizja za udzielenie leasingu, miesięczna rata leasingowa, ubezpieczenie… To tylko niektóre koszty związane z leasingiem. Oczywiście w niektórych sytuacjach tylko “groźnie” wyglądają, ale w rzeczywistości wychodzą bardzo korzystnie. Tym samym chcemy jednak przestrzec, by nie dać się nabrać na pozornie niskie raty i super oferty, za którym kryją się inne koszty.

Warto wziąć jeszcze pod uwagę kwestię wykupu samochodu. W środowisku leasingowym wyróżnia się wykup niski i wysoki. Już na wstępie pojawia się dylemat, co wybrać: leasing z niskimi ratami miesięcznymi, ale wysokim wykupem, czy leasing z niższą kwotą wykupu, ale wyższymi ratami?

Wysoki wykup jest najlepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którym zależy na jak najniższych kosztach początkowych i bieżących. Miesięczne raty mogą być niższe o około 50% w porównaniu z ratami w umowie leasingowej z niską kwotą wykupu. Taka procedura może być opłacalna na przykład dla przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność i chcą tak zoptymalizować koszty stałe, żeby były one stosunkowo niskie w miesięcznej perspektywie. Poza tym nie wszyscy decydują się ostatecznie na wykup samochodu, tylko zwracają auto leasingodawcy. Wysoki wykup jest bardziej opłacalny od niskiego również w sytuacji, gdy przedsiębiorca chce wykupić od leasingodawcy samochód, a następnie dość szybko go sprzedać. Jeśli kwota wykupu byłaby niska, a przedsiębiorca sprzedałby samochód po cenie rynkowej, wówczas musiałby zapłacić podatek dochodowy. Tutaj warto jednak wziąć pod uwagę, że pomimo tego, że raty miesięczne będą niższe, to całkowity koszt finansowania samochodu często okazuje się wyższy niż w przypadku wysokich rat i niskiego wykupu. Niski wykup to w perspektywie powyższego rozwiązania znacznie większe raty miesięczne. Na takie rozwiązanie zazwyczaj decydują się przedsiębiorcy, którzy mają w planach wykupić samochód po okresie leasingowania i korzystać z niego jeszcze jakiś czas.

Pokażmy to na liczbach, porównując samochód w cenie 67 500 zł brutto, który przedsiębiorca bierze w leasing na czas 47 miesięcy.

Koszty przy leasingu z wysokim wykupem:

  • opłata wstępna: 1%
  • wykup: 35%
  • rata miesięczna: 1100,25 zł netto

Koszty dla leasingu z niskim wykupem:

  • opłata wstępna: 1%
  • wykup: 1%
  • rata miesięczna: 1540,97 zł netto

W ALPINA Leasing oferta obejmuje opłatę wstępną już od 0%, finansowanie do 100% wartości brutto samochodu (brak wkładu własnego), możliwość finansowania od pierwszego dnia prowadzenia działalności, maksymalny okres finansowania nawet do 84 miesięcy, indywidualnie dopasowane pakiety ubezpieczeniowe.

Odpowiedź na pytanie, czy w ogóle opłaca się leasing samochodu osobowego, jest oczywiście twierdząca! Trzeba jednak brać pod uwagę wiele czynników, dzięki którym wybiera się rodzaj leasingu, ustala wysokość miesięcznej raty czy dopasowuje dodatkowe warunki do indywidualnej sytuacji.

FAQ:

1. Przy jakich dochodach opłaca się leasing na samochód osobowy?

Nie ma określonej konkretnej wysokości dochodu, od której warto rozglądać się za samochodem osobowym na leasing. Warto jednak przekalkulować sobie własny budżet, politykę wewnętrzną firmy czy przyjęte przez przedsiębiorstwo kryteria szacowania ryzyka. Leasingobiorca musi wykazać zdolność finansową do terminowego uregulowania należności za raty leasingowe. Zdolność badana jest jednak w zdecydowanie bardziej uproszczony sposób w porównaniu z procedurami kredytowymi.

2. Czy opłaca się leasing samochodu osobowego dla osoby prywatnej?

W sytuacji, gdy osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, chciałaby finansować nabycie samochodu poprzez firmę leasingową, może wybrać leasing konsumencki. To przedsięwzięcie opłacalne przede wszystkim czasowo. Leasing konsumencki nie zmniejsza także zdolności kredytowej.

3. Czy warto brać samochód osobowy w leasing?

Tak! To wygodny i bezpieczny sposób finansowania zupełnie nowego bądź używanego samochodu w bardzo dobrym stanie. Przed wyborem konkretnego rodzaju leasingu warto jednak skonsultować się ze specjalistami z ALPINA Leasing.