Porady

Leasing na samochód dostawczy

16.03.2021

O ile firmowy samochód osobowy pełni często funkcję reprezentatywną lub jest po prostu wygodnym dodatkiem dla sprawniejszego wykonywania obowiązków, o tyle dostawczak to dla wielu przedsiębiorców niezbędne narzędzie pracy. Oprócz kupna i wynajęcia nowego auta lub wzięcia kredytu czy pożyczki istnieje jeszcze jeden, szczególnie korzystny sposób na sfinansowanie tego typu pojazdu - leasing samochodu dostawczego. W dzisiejszym artykule przedstawiamy najważniejsze aspekty tej inwestycji.

Leasing samochodów dostawczych - dla kogo?

Dostawczak, czyli auto służące do przewożenia ładunków, którego masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, to niezbędne wyposażenie nie tylko firm zajmujących się transportem. Samochód dostawczy w leasing biorą również przedsiębiorstwa związane np. z usługami remontowymi i instalacyjnymi, czy handlem artykułami spożywczymi lub meblami. Niezależnie od profilu firmy auto dostawcze zdecydowanie ułatwia i przyspiesza pracę.

Załóżmy, że decyzja o usprawnieniu działania przedsiębiorstwa została podjęta - niezbędny będzie samochód dostawczy. Pozostaje tylko znaleźć odpowiedź na najważniejsze pytanie - skąd wziąć na to środki?

Leasing samochodu dostawczego - rodzaje

Procedura wzięcia samochodu dostawczego w leasing nie jest trudna, zwłaszcza gdy wybierzemy leasingodawcę ułatwiającego załatwienie wszystkich formalności i służącego radą w kwestii wyboru najlepszego modelu dla konkretnej firmy. Przed zapoznaniem się z poszczególnymi etapami zawierania umowy leasingu i zaletami tego rozwiązania, warto zidentyfikować podstawowe pojęcia związane z tą formą finansowania samochodów dostawczych.

Leasing samochodów dostawczych, tak jak w przypadku innych typów pojazdów, występuje w dwóch głównych rodzajach:

  1. Leasing operacyjny - jest częściej wybieraną z dwóch wymienionych opcji. Dostawczak nie wchodzi wówczas w skład majątku leasingobiorcy, który może jednak zaliczyć miesięczne raty leasingowe oraz opłatę wstępną do kosztów uzyskania przychodu. Do każdej raty jest doliczany VAT, a więc nie płacimy tego podatku na początku trwania umowy. Ponadto na leasingobiorcy nie spoczywa obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu umowy leasingowej firma ma prawo do wykupienia auta dostawczego, którego używała, jednak może także zwrócić go w ręce leasingodawcy.

  2. Leasing finansowy - samochód dostawczy wchodzi w tym przypadku w skład majątku leasingobiorcy, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Do kosztów uzyskania przychodu można wówczas zaliczyć tylko część odsetkową raty leasingowej. Różnica polega też na tym, że podatek VAT najczęściej płaci się jednorazowo w całości już przy pierwszej racie po odbiorze auta. W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego po zapłacie ostatniej z rat stajemy się automatycznie właścicielem dostawczaka.

Rodzaje leasingodawców

Leasing samochodów dostawczych można podzielić także na pośredni i bezpośredni, co wiąże się z typami firm, które tę usługę oferują. Istnieją trzy główne ścieżki:

  • Firma leasingowa - przedsiębiorstwo, które zajmuje się leasingiem pośrednim (nie od producenta auta). Jest to bardzo często wybierany leasingodawca, m.in. ze względu na unikalne dodatki do umowy, takie jak np. bezpłatna opieka przez cały okres jej trwania w przypadku ALPINA Leasing;
  • Bank - leasing pośredni znajduje się także w propozycjach finansowania w niektórych bankach. Bywa jednak, że procedura uzyskania leasingu na auto dostawcze będzie skomplikowana tak jak w przypadku kredytu od banku;
  • Producent - dostawczak nierzadko można wziąć w leasing bezpośredni, czyli w salonie samochodowym.

Posiadając już wiedzę na temat poszczególnych rodzajów tej formy finansowania i typów instytucji, które je proponują, warto zapoznać się z zaletami leasingu samochodów dostawczych.

Samochód dostawczy - leasing jako najkorzystniejsza forma finansowania

Leasing samochodów dostawczych jest popularną formą finansowania nie tylko ze względu na możliwość rozłożenia płatności na raty i wrzucenia ich w koszty przychodu. Często podkreśla się także jego przewagę nad innymi alternatywami dla zakupu nowego auta, takimi jak kredyt czy pożyczka. Przedstawiamy zatem najważniejsze powody, dla których warto wziąć auto dostawcze w leasing.

  • Dochody - oprócz tego, że raty lub części odsetkowe można wrzucić w koszty uzyskania przychodu, sam dostawczak także generuje przychód na ich opłaty, ponieważ jest narzędziem pracy.
  • Koszty eksploatacyjne - auta dostawcze służą w większości przypadków tylko do celów firmowych, więc takie wydatki jak paliwo, korzystanie z autostrad czy opony można w 100% wrzucić w koszty uzyskania przychodu.
  • Zdolność kredytowa - nie wpływa na leasing, ani leasing nie wpływa na nią. Oznacza to, że auto dostawcze można wziąć w leasing, nawet jeśli nie posiadamy (np. w oczach banku) odpowiedniej zdolności kredytowej. W drugą stronę - nie pogarsza on zdolności kredytowej.
  • Procedura - prosty i szybki proces uzyskania leasingu na samochody dostawcze to zaleta, którą często przeciwstawia się skomplikowanym formalnościom w przypadku brania kredytu.
  • Nowe firmy - dostępność dla startujących przedsiębiorstw to jedna z głównych zalet leasingu na tle kredytu, a także firm leasingowych na tle banków. Leasing może być przyznany nie tylko młodym przedsiębiorcom, ale także niemającym udokumentowanych dochodów czy planu biznesowego.
  • Możliwość wykupu - cena ewentualnego wykupu samochodu dostawczego jest zawsze ustalana wraz z zawarciem umowy i nie ulega zmianie w trakcie jej trwania (poza zmianami na wniosek Leasingobiorcy).
  • Leasing samochodów dostawczych używanych - auta z rynku wtórnego także można wziąć w leasing i jeszcze bardziej obniżyć koszty inwestycji. Samochody dostawcze poleasingowe znajdują się w ofercie wielu firm z tej branży.
  • Dodatkowe korzyści - wiele firm leasingowych dołącza do aut dostawczych benefity - ALPINA Leasing zapewnia przedsiębiorcom m.in.:
    • możliwość wliczenia ubezpieczenia komunikacyjnego w raty leasingowe,
    • brak limitu wieku leasingowanych dostawczaków,
    • leasing samochodów dostawczych sprowadzanych zza granicy.

Jak wziąć samochód dostawczy w leasing?

Dostawcze auto można wziąć w leasing dużo prościej niż uzyskać na nie kredyt, jednak nadal trzeba dopełnić kilku formalności. Firma udzielająca tej formy finansowania przeprowadza bowiem uproszczoną weryfikację przedsiębiorstwa. Należy wówczas potwierdzić np. terminowość płacenia składek ZUS, by zaświadczyć o swojej rzetelności. Ponadto leasingodawca sprawdza bazy dłużników (BIK, KRD), a także to, czy spółka jest wpisana do KRS. Firmy, które we wszystkich powyższych etapach weryfikacji wypadną pozytywnie, mogą często liczyć na korzystniejsze warunki umowy leasingu.

Warunki leasingu samochodów dostawczych są ustalane indywidualnie z każdym przedsiębiorcą. Zawsze jednak należy zwrócić uwagę na następujące czynniki, które determinują warunki leasingu:

  • wartość samochodu dostawczego,
  • okres trwania umowy (liczba miesięcy),
  • wysokość comiesięcznych rat,
  • opłata wstępna (odsetek wartości auta, może wynosić od 0% i zazwyczaj rośnie wraz z wiekiem samochodu),
  • cena wykupu.

Wielu leasingodawców umożliwia obliczenie wszystkich powyższych wartości za pomocą kalkulatora leasingowego, który ma charakter informacyjny i pozwala wstępnie rozważyć wiele opcji w domowym zaciszu.

FAQ:

1. Czy leasing samochodu dostawczego się opłaca?

Leasing aut dostawczych jest korzystny m.in. pod względem możliwości wrzucenia go w koszty przychodu firmy. Ponadto nie wymaga dysponowania dużą gotówką, a wysokość wszystkich opłat jest ustalana indywidualnie w zależności od oczekiwań przedsiębiorcy oraz konkretnego modelu samochodu.

2. Czy z leasingu na samochody dostawcze mogą skorzystać młode firmy?

Tak - leasingodawca nie wymaga długiej obecności na rynku ani udokumentowania przychodów. To właśnie młodzi przedsiębiorcy często decydują się na leasing ze względu na ograniczone środki na start.

3. Jak wziąć w leasing samochód dostawczy?

Najlepiej rozpocząć od zapoznania się z autami dostawczymi od konkretnego leasingodawcy oraz przeliczyć wstępne opłaty w kalkulatorze leasingu.