Blog

Leasing a ograniczenia kilometrowe

19.07.2024

Leasing samochodu osobowego i pokrewne formy finansowania takie jak wynajem długoterminowy wiążą się z pewnymi ograniczeniami, których klienci są zobowiązani przestrzegać. W praktyce jedną z najistotniejszych kwestii jest maksymalna liczba kilometrów, którą można pokonać autem w okresie umowy. Kiedy się go stosuje i jak wygląda taki limit? Leasing i najem długoterminowy a ograniczenia przebiegu – w naszym poradniku!

Wynajem długoterminowy a leasing: limit kilometrów

Limit kilometrów to maksymalny przebieg, jaki może uzyskać samochód w danym okresie – najczęściej po prostu w czasie trwania umowy. Jest jednym z ważniejszych ograniczeń każdej umowy najmu długoterminowego pojazdu i wpływa na wysokość miesięcznych opłat. Jego przekroczenie przeważnie wiąże się z dodatkowymi kosztami, które mogą kolejno obniżać ogólną opłacalność tej formy finansowania. Takie rozwiązanie jest zasadne, ponieważ przebieg w sporym stopniu determinuje wartość pojazdu, co w przypadku samochodu osobowego oddanego po zakończeniu umowy ma ogromne znaczenie dla firmy, która go wypożyczyła. Poprzez miesięczne opłaty w najmie długoterminowym najmujący pokrywa w rzeczywistości utratę wartości pojazdu (plus oczywiście honorarium za wypożyczenie auta), na którą wpływa przebieg: stąd „sztywne” ograniczenia, uregulowane w umowie.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku umowy leasingu samochodu, gdy co do zasady (niezależnie od jego formy) leasingobiorca wykupuje pojazd po zakończeniu umowy. W ramach rat leasingowych spłaca więc wartość auta (część kapitałowa raty): wraz z procentem za udzielenie finansowania (część odsetkowa).

Jak wyglądają ograniczenia kilometrowe?

Limit kilometrów jest jednym z najważniejszych zapisów każdej umowy najmu długoterminowego i przed jej podpisaniem warto tę kwestię przemyśleć. Zwykle wynajmujący auto może wybrać (spośród kilku podanych propozycji) czy też wynegocjować ograniczenie kilometrów, tak aby móc bez obaw użytkować samochód zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem. Część firm umożliwia również dostosowanie limitu już w trakcie trwania umowy – gdy okaże się, że klient nie doszacował swoich potrzeb lub te po prostu się zmieniły. Im większy limit kilometrów w umowie najmu, tym wyższe są miesięczne opłaty, ponieważ wartość rezydualna (wartość rynkowa po okresie użytkowania) pojazdu spada.

Przekroczenie zapisanego w umowie najmu limitu przebiegu wiąże się z dodatkowymi opłatami – zwykle za każdy przejechany ponad limit kilometr. Taka stawka powinna zostać jasno określona w umowie i zapis warto dokładnie sprawdzić. Często po prostu bardziej opłaca się zdecydować na wyższy limit, niż ponosić później dodatkowe opłaty. Zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców, którzy ratę najmu mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i tym samym obniżyć podatek należny.

Leasing a limit km – czy taki zapis może się znaleźć w umowie?

Co do zasady w leasingu samochodu, osobowego czy też dostawczego, nie obowiązują ograniczenia, limity kilometrów. Jest tak dlatego, że w ramach rat leasingobiorca spłaca wartość pojazdu, nie zaś utratę jego wartości. I wartość auta po zakończeniu umowy (na którą wpływa przebieg) nie ma dla leasingodawcy znaczenia, ponieważ firma przestaje być jego właścicielem. W leasingu finansowym dzieje się to niejako automatycznie – wraz ze spłatą ostatniej raty pojazd przechodzi na własność leasingobiorcy. W przypadku popularniejszej umowy leasingu operacyjnego jest już nieco inaczej – leasingobiorca po zakończeniu umowy wykupuje pojazd za umówiony wcześniej procent jego wartości początkowej. Leasingodawca może ewentualnie auto sprzedać i rozliczyć się z klientem.

Limit kilometrów może znaleźć się w umowie leasingu konsumenckiego, ale najczęściej dotyczy tylko umów z usługami serwisowymi. Służy on wtedy do obliczenia, ile będzie kosztować obsługa serwisowa pojazdu. Po jego przekroczeniu firma może naliczyć dodatkowe opłaty, ponieważ ten koszt wzrośnie.

Limit w leasingu operacyjnym – z jakimi ograniczeniami możemy się spotkać?

  • Limit wartości pojazdu a zaliczenie opłat do kosztów uzyskania przychodu. Aby leasing operacyjny mógł być w całości kosztem uzyskania przychodu, wartość pojazdu nie może przekroczyć 150 000 złotych (lub 225 000 w przypadku samochodu elektrycznego). Wówczas w koszty firmowe można wrzucić 100% wydatków związanych z leasingiem. Ten limit kształtuje się jednak inaczej dla vatowców oraz nievatowców, a na możliwość wliczenia opłat do KUP i odliczenia VAT-u wpływa sposób użytkowania auta (wyłącznie służbowo lub również prywatnie). Tę kwestię szczegółowo wyjaśniliśmy w artykule Czy leasing samochodu osobowego jest opłacalny?, do którego lektury serdecznie zachęcamy.
  • Limit wieku pojazdu oraz ograniczenia związane z jego stanem technicznym. W ALPINA Leasing nie stosujemy ograniczeń w kwestii wieku leasingowanego samochodu ani jego pochodzenia (leasingujemy także pojazdy bezpośrednio sprowadzane z zagranicy). Natomiast w wielu firmach to częsta praktyka. Leasingodawca może również odmówić tej usługi finansowania w przypadku niektórych typów pojazdów oraz narzucić określone wytyczne co do stanu technicznego samochodu.
  • Ograniczenia dotyczące modyfikacji pojazdu. Pomimo braku limitu w kwestii kilometrów, na podstawie umowy leasingu leasingodawca może jednak nałożyć pewne ograniczenia w sferze użytkowania pojazdu. Najczęściej dotyczy to wprowadzania modyfikacji technicznych, na które trzeba uzyskać zgodę finansującego. Złamanie takiej klauzuli może skutkować wypowiedzeniem umowy przez firmę leasingową, a w konsekwencji – odebraniem pojazdu. Leasingobiorca zobowiązuje się również użytkować samochód zgodnie z jego przeznaczeniem i utrzymywać go w dobrym stanie.
  • Ubezpieczenie samochodu osobowego w leasingu. Firma leasingowa może również narzucić obowiązek wykupienia ubezpieczenia Autocasco (poza obligatoryjnym OC) czy NNW. Niektórzy leasingodawcy określają nawet w umowie konkretne akceptowalne towarzystwa ubezpieczeniowe oraz zakres polisy. Koszty ubezpieczenia samochodu w leasingu mogą więc być wyższe niż auta kupionego za gotówkę czy na kredyt, ale jednocześnie można wliczyć je w raty – takie rozwiązanie proponujemy w ALPINA Leasing.

FAQ:

  • Czy w leasingu samochodów obowiązuje limit kilometrów?

Co do zasady leasing finansowy ani leasing operacyjny samochodu osobowego nie narzuca limitu kilometrów. Czasem stosuje się tego rodzaju rozwiązanie w leasingu konsumenckim, ale tylko wówczas, gdy obejmuje on także usługi serwisowe.

  • Czy leasing wlicza się do kosztów uzyskania przychodów?

Tak, opłaty związane z leasingiem uznaje się za koszty uzyskania przychodu, jednak czy będą to wszystkie wydatki, czy tylko część zależy od rodzaju leasingu, wartości pojazdu (inna dla vatowców i nievatowców) oraz sposobu jego użytkowania (tylko służbowo lub również prywatnie).