Porady

Leasing busa - ile kosztuje, jak wziąć?

02.06.2021

Bus na 9 osób, który po złożeniu tylnych siedzeń przyjmuje postać pojemnego dostawczaka, to wielofunkcyjne auto dla rodziny lub narzędzie pracy firmy dla przedsiębiorcy. Koszt inwestycji w taki pojazd przekracza zwykle 100 000 zł, co dla wielu z nas będzie inwestycją nie do zrealizowania. W dzisiejszym artykule przedstawiamy zatem alternatywę dla kupna nowego auta, a mianowicie leasing na busa.

Leasing busa dla firmy

Bus może pełnić ważną funkcję w przedsiębiorstwie w wielu różnych branżach. W przeciwieństwie do osobówek, które często grają głównie rolę reprezentatywną w firmie (chyba że jeździ nimi handlowiec), busy są tak naprawdę głównymi narzędziami pracy w firmach transportowych, ale także remontowych i przeprowadzkowych, instalacyjnych, meblowych czy zajmujących się handlem artykułami spożywczymi, odzieżowymi i wieloma innymi typami produktów.

Jeśli auto pełni dla naszego biznesu tak ważną funkcję, perspektywa kupna używanego modelu może nas nie zadowalać. Wtedy zaczynamy myśleć o ratach, które wiążą się z dodatkowym wydatkiem na odsetki - to również nam nie odpowiada. Pozostaje jeszcze jedna alternatywa - leasing busa. Przedsiębiorcy, którzy się na niego zdecydują, mają dwie główne opcje: leasing operacyjny i finansowy.

Jaki leasing na busa dla firmy?

1. Leasing operacyjny

W leasingu operacyjnym bus nie wchodzi w skład majątku przedsiębiorcy, więc nie spoczywa na nim obowiązek robienia odpisów amortyzacyjnych. Ponadto miesięczne raty leasingowe, opłatę wstępną, a także koszty użytkowania busa (paliwo, myjnię, naprawy, autostrady) można wrzucić w koszty uzyskania przychodu.

W leasingu operacyjnym wykup busa jest opcjonalny. Biorąc więc mniejsze raty kosztem dużego wykupu, którego i tak nie musimy realizować, możemy lokować kapitał w innych inwestycjach na rzecz naszej działalności.

2. Leasing finansowy

Leasingobiorca może dokonywać odpisów amortyzacyjnych, ponieważ w leasingu finansowym bus wchodzi w skład jego majątku. W koszty uzyskania przychodu można wówczas dodatkowo wrzucić część odsetkową comiesięcznych rat. Podatek VAT płacimy na początku trwania umowy. Po zakończeniu leasingu stajemy się pełnoprawnymi właścicielami busa.

Leasing na busa dla rodziny

Leasing busa jest świetną inwestycją nie tylko dla właścicieli firm transportowych. Samochód z dziewięcioma siedzeniami można wykorzystać na wiele sposobów - na wyjazdy w gronie rodziny i znajomych. Podróże w komfortowych, przestronnych busach są coraz częściej wybieraną formą wakacyjnego podróżowania. Co więcej, tylne rzędy siedzeń można złożyć i miejsce wykorzystać na przewóz rowerów, czy nawet przestrzeń do nocowania. Domowy bus jest również niezastąpiony przy przeprowadzkach.

Jeśli więc jesteś osobą, która chce wziąć busa bezpośrednio na siebie (a nie na firmę/działalność), możesz rozważyć leasing konsumencki. Co wyróżnia go na tle kredytu konsumenckiego, czyli wzięcia auta na raty? Przede wszystkim leasing na busa nie obciąża historii kredytowej, a auta nie trzeba wykazywać w majątku osobistym. Ponadto procedura otrzymania leasingu jest dużo prostsza i krótsza niż w przypadku alternatywnych form finansowania.

Jak dostać leasing na busa?

Pierwszym krokiem do wzięcia busa w leasing jest wybranie leasingodawcy, czyli przedsiębiorstwa, z którym podpiszemy umowę. Może być to bank, dealer, komis, a także niezależny broker leasingowy. Ta ostatnia opcja wydaje się szczególnie korzystna ze względu na benefity, jakie tego typu firmy proponują swoim klientom. Przykładowo ALPINA Leasing zapewnia np. bezpłatną opiekę posprzedażową w trakcie trwania umowy czy leasing All Inclusive z pełnym serwisem i pakietem ubezpieczeniowym.

Następnym etapem jest wybór przedmiotu leasingu, czyli busa. Wielu leasingodawców ma tak zbudowane strony, że przeglądanie warunków finansowania i porównywanie konkretnych ofert jest bardzo wygodne i otrzymujemy przejrzyste informacje.

Na końcu musimy przejść wszystkie formalności. W przypadku brokerów leasingowych procedury są zwykle maksymalnie uproszczone. Przeprowadza się weryfikację wiarygodności płatniczej i dostarcza odpowiednie dokumenty. Podpisanie umowy jest poprzedzone złożeniem wniosku.

Ile kosztuje leasing busa?

Koszty, które będziemy musieli ponieść na początku i w trakcie trwania umowy leasingu na busa, najlepiej rozpatrywać na przykładzie konkretnego modelu auta. Każde ma bowiem swój własny kalkulator, który pozwala na porównywanie wielu opcji w jednym miejscu. Zmienne, które sami możemy uzupełnić, to:

  • okres umowy (liczba miesięcy przez które będziemy spłacać miesięczne raty),
  • opłata wstępna (płacona zaraz po zawarciu umowy),
  • wartość wykupu (opłata, którą uiszczamy na końcu trwania umowy, ale tylko, jeśli zdecydujemy się na przejęcie busa).

Po wpisaniu powyższych danych pokaże się nam wysokość raty netto. Zobaczmy to na przykładzie samochodu Ford Transit Kombi 350 L3H2 Trend, czyli busa z 9 (lub 4 po złożeniu) siedzeniami:

1. Przedsiębiorca

Przy 24-miesięcznej umowie, wpłacie własnej w wysokości 20 000 zł i wartości wykupu 25 000 zł otrzymujemy ratę ok. 2 700 zł netto. Zwiększając długość umowy do 60 miesięcy, wpłatę własną do 45 000 zł, a wykup do 25 000 zł, co miesiąc płacimy ok. 760 zł netto.

2. Osoba prywatna

Konsument biorący busa w leasing na trzy lata, wpłacający na początku 5 000 zł i ustawiający wykup na 48 000 zł, otrzymuje ratę ok. 2 450 zł. Natomiast przy umowie na 5 lat, wpłacie własnej w wysokości 30 000 zł i wykupie 48 000 zł miesięczna rata wyniesie ok. 1 700 zł netto.

FAQ:

1. Jak wziąć busa w leasing?

Wystarczy wybrać leasingodawcę i zacząć od porównywania ofert dostępnych modeli busów. Następnie czeka nas uproszczona procedura sprawdzania wiarygodności płatniczej i ustalenie warunków finansowania.

2. Ile kosztuje leasing busa?

Koszty można poznać po skorzystaniu z kalkulatora leasingowego lub kontakcie z leasingodawcą.

3. Czy leasing na busa się opłaca?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie - najlepiej rozważać to na przykładzie konkretnego konsumenta/przedsiębiorcy i wybranego modelu busa.