Blog

Leasing samochodu ciężarowego a koszty – czy to się opłaca?

14.08.2024

Leasing samochodów ciężarowych to popularna forma finansowania tych pojazdów ze względu na elastyczne warunki i niskie obciążenie finansowe dla firmy. Ile kosztuje leasing ciężarówki, czy jest to opłacalne, jak liczyć koszta i czego się spodziewać podpisując umowę? Odpowiadamy poniżej.

Leasing samochodu ciężarowego – czy warto?

Samochód ciężarowy to podstawowy pojazd w branży transportu drogowego, ale jest również bardzo przydatny w innych dziedzinach. Ta ważąca przynajmniej 3,5 tony maszyna jest jednak wyjątkowo kosztowna i nawet dobrze prosperującej firmie może być trudno zakupić ją bez negatywnych konsekwencji dla płynności finansowej. Alternatywą może być kredyt, jednak proces jego uzyskania i spłacanie bywają kłopotliwe. W takich przypadkach warto rozważyć wzięcie samochodu ciężarowego w leasing – oto podstawowe korzyści:

  • prostsze procedury,
  • atrakcyjniejsze warunki finansowe,
  • mniejsze obciążenie dla budżetu niż jednorazowy duży wydatek,
  • brak zamrożenia kapitału, który można przeznaczyć na bieżące wydatki lub rozwój firmy,
  • możliwość użytkowania pojazdu od samego początku umowy (i tym samym generowanie dochodów),
  • po zakończeniu umowy niedrogi wykup znanego już firmowemu kierowcy sprzętu.

W ALPINA Leasing do powyższych zalet leasingu dochodzi szybka, profesjonalna obsługa, dzięki której formalności (w tym kwestie podatkowe i ubezpieczeniowe) są sprowadzone do niezbędnego minimum. Dodatkowo dostępne jest wsparcie agenta leasingowego przez cały czas trwania umowy, dzięki czemu zawsze można trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o finanse czy kwestie prawne. Jak widać leasing samochodu ciężarowego to zatem godna rozważenia opcja.

Ile kosztuje leasing samochodu ciężarowego?

Samochody ciężarowe są same w sobie kosztowne, jednak ich realna wartość może znacznie się różnić ze względu na typ pojazdu oraz stan techniczny – wpływa to tym samym na koszty leasingu. Istnieje pod tym względem również wiele innych czynników, dlatego najlepiej jest skorzystać z naszego kalkulatora leasingu i oszacować, czy takie finansowanie leży w zasięgu danego przedsiębiorstwa.

Należy wprowadzić wartość początkową przedmiotu leasingu, preferowany czas trwania umowy, a także procentowe wartości wkładu początkowego oraz kwoty wykupu. W efekcie otrzymujemy wysokość comiesięcznych rat, sumę kosztów, oraz konkretne wartości wykupu i wpłaty wstępnej. W taki sposób można w dużym przybliżeniu określić, jakie będą koszty leasingu na samochód ciężarowy.

Trzeba jednak pamiętać, że ostateczne koszty leasingu mogą się różnić od zakładanych, gdyż podstawową wartość przedmiotu leasingu ustala się dopiero przy określaniu warunków umowy. Podobnie ma to miejsce w przypadku innych kwestii finansowych związanych np. ze spłatą rat. Do wartości bieżącej opłat leasingowych dochodzą także kwestie związane z podatkami i ubezpieczeniem, jednak kwestie te są ustalane przez agentów ALPINA Leasing i prezentowane w przejrzysty sposób. Dodatkowo optymalizujemy wszelkie kwestie podatkowe związane z transportem ciężkim.

Należy też mieć na uwadze, że koszty podane w kalkulatorze są orientacyjne, gdyż bazują na zmiennych w czasie stopach procentowych. Właśnie dlatego określanie kosztów leasingu samochodu ciężarowego może być zawsze tylko przybliżone.

Czego spodziewać się przy leasingu samochodu ciężarowego?

Leasing na samochód ciężarowy w ALPINA Leasing można wziąć szybko i przy dopełnieniu minimum formalności. Od pierwszego kontaktu do rozpoczęcia korzystania z samochodu ciężarowego może minąć zaledwie kilka dni, co pozwoli szybko rozpocząć lub rozwinąć działalność. Wybór ciężarówki to pierwszy krok, drugim jest kontakt z naszym agentem. Ustalane są konkretne warunki, leasingobiorca przesyła wymagane dokumenty (wszystkich formalności można dopełnić zdalnie), następuje weryfikacja i podpisywana jest umowa. Rozliczenie opłaty leasingowej i rat będzie przebiegać zgodnie z harmonogramem ustalonym w umowie.

Poza wyborem samego pojazdu pozostaje jeszcze dobór formy leasingu, co będzie miało wpływ na to, w jaki sposób zakończy się umowa leasingu. Większość przedsiębiorców decyduje się na elastyczny leasing operacyjny. Inaczej przedstawia się leasing finansowy. Po spłaceniu wszystkich rat przedmiot umowy leasingu finansowego staje się własnością leasingobiorcy, wiąże się z tym jednak nieco więcej formalności. Konieczne jest zdecydowanie o sposobie podziału opłat leasingowych na kapitałową oraz odsetkową, a przedsiębiorcę do prowadzenia odpisów amortyzacyjnych. Leasing operacyjny samochodu ciężarowego nie wprowadza tylu wymagań, a także daje możliwość zdecydowania o wykupie pojazdu.

Sektor transportu drogowego rozwija się niezwykle dynamicznie, jednak do jego prowadzenia potrzebna jest niezawodna flota pojazdów ciężarowych. W ALPINA Leasing proponujemy Państwu leasing samochodów ciężarowych nowych i używanych na atrakcyjnych warunkach i przy naszym pełnym wsparciu przez cały okres trwania umowy.

FAQ:

  • Czy ciężarówka w leasingu dla nowej firmy to dobry pomysł?

Jak najbardziej – w ALPINA Leasing udzielany jest leasing nawet nowym firmom, wystarczy dostarczyć odpowiednie dokumenty np. te potwierdzające wpis do ewidencji. Leasing na start działalności to duże odciążenie finansowe i możliwość użytkowania pojazdu już od pierwszych, kluczowych dni.

  • Czy opłaty leasingowe można wliczyć w koszty przedsiębiorstwa?

Tak, istnieje taka możliwość. Zależy to od formy leasingu – przy operacyjnym wliczyć można opłatę początkową oraz raty, natomiast dla leasingu finansowego będzie to część odsetkowa raty leasingowej. Warto pamiętać, że do kosztów można wliczać także koszty eksploatacyjne samochodu.

  • Czy limit 150 tys. zł wliczenia w koszty rat leasingowych dotyczy też ciężarówek?

Nie, limit ten dotyczy jedynie samochodów osobowych, co jest dobrą wiadomością, gdyż nowe pojazdy ciężarowe mogą przekraczać swoją wartością tę kwotę. Można zatem wliczać w koszty pełne raty leasingowe.