Notowania z 2018 roku mówią same za siebie. To był jeden z najlepszych sezonów w branży. Liczby zdecydowanie imponują, bo poziom dynamiki inwestycji leasingowych w postaci 21,8% jest najwyższy od ponad dekady. To nie tylko świetny wynik, ale również idealny prezent z okazji 25-lecia polskiego leasingu. Jak wygląda kondycja rynku? Co prognozują eksperci? Sprawdźmy.
Liczby mają głos, czyli rozwój poszczególnych gałęzi leasingu
146,6 mld złotych w 2018 roku. Tyle według Związku Polskiego Leasingu wyniosła wartość wszystkich umów obsługiwanych przez branżę. Dynamika, rozwój, ekspansja – to tylko niektóre z progresywnych określeń, które definiują rynek leasingu w Polsce. Co wpłynęło na tak dobry rezultat w skali jubileuszowego ćwierćwiecza?
Zarówno maksymalny poziom finansowania pojazdów dostawczych i osobowych do 3,5 tony, jak i wzrost zainteresowania finansowaniem maszyn i innych urządzeń oraz środków transportu ciężkiego miał ogromny wpływ na to, jak branża zamknęła rok 2018. Warto zwrócić uwagę, iż pojazdy lekkie stanowią wobec całości 48,4% rynku, maszyny i inne urządzenia 26,3%, a środki transportu ciężkiego 23,7%. Transport i floty pojazdów wyraźnie dominują w działalności firm leasingowych w naszym kraju, natomiast inne aktywa i nieruchomości nie przekraczają finansowania na poziomie powyżej 1%, co sugeruje, iż te obszary nie mają dla przedsiębiorców dużego znaczenia.
Na wzrost wolumenów finansowanych pojazdów osobowych, co w ogólnej klasyfikacji przyczyniło się do ich dominacji w rocznym podsumowaniu branży, duży wpływ miała zapowiedź zmian podatkowych, dotyczących używania samochodów w działalności gospodarczej. Jednak mimo zmian wprowadzanych przez resort, leasing wciąż pozostaje najlepszym wariantem dla właścicieli firm, którzy w komfortowy, bezpieczny, szybki i łatwo dostępny sposób mogą korzystać z konkretnego aktywa, nie ponosząc kosztów z prywatnego budżetu.
W kwestii finansowania maszyn i innych urządzeń, na dynamikę ich wzrostu wpłynęły m.in.:
- przyspieszenie inwestycji publicznych (samorządy i budżet państwa) oraz inwestycji sektora MŚP;
- 5,8% wzrostu produkcji przemysłowej;
- przyspieszenie dyspozycji funduszy unijnych na lata 2014-2010 (67% zaakceptowanych projektów unijnych w 2018 roku w ramach polskiej polityki spójności);
Środki transportu ciężkiego to kolejny bardzo ważny segment rynku leasingu, którego aktywa zamknęły się w 19,5 mld złotych. Samoloty, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, tabor kolejowy i statki to pojazdy, których finansowanie wykazało największą dynamikę wzrostu w obrębie tego obszaru.
1995-2018. Krótki przegląd
- Zaczęło się od 1,5 mld złotych, a pod koniec roku 2018 zanotowano 628,2 mld złotych. Tak wygląda łączna wartość inwestycji sfinansowanych przez polską branżę leasingu.
- W 2017 roku polski leasing awansował na 7 miejsce europejskiego rynku z pierwotnej, 16. pozycji z roku 1995.
- 3,2% w 1995 roku, a w 2018 29,3% - aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w nakładach inwestycyjnych w gospodarce.
Prognozy dla branży leasingu
Po efektownym wzroście wyników w ciągu ostatnich kilku lat eksperci szacują, iż w nadchodzącym roku branża leasingu trochę zwolni tempo. Dynamika na poziomie 5,5% odzwierciedli wzrost inwestycji prywatnych oraz zakładany scenariusz rozwoju gospodarczego w naszym kraju. Finansowanie w 2019 roku będzie oscylowało wokół 87 mld złotych. Wciąż jednym z najistotniejszych aktywów finansowanych przez leasing będą pojazdy ciężarowe, co spowodowane jest wzrastającym wolumenem przewozów międzynarodowych i utrzymaniem wzrostu gospodarczego w obszarze państw Wspólnoty Europejskiej.
25-lecie branży leasingu zostało wyjątkowo podkreślone przez kolejny rekordowy rok na rynku. Polski leasing jest zdecydowanie na fali, a dokąd zmierza? Jakie szanse i perspektywy przyniesie nowy sezon? Co zmienią modyfikacje w prawie podatkowym? Z pewnością będziemy obserwować ruchy inwestycyjne i aktywność polskich przedsiębiorców.