Blog

Leasing z wysokim wykupem – kiedy się opłaca?

01.04.2016

Godna polecenia firma leasingowa to taka, która zaoferuje Ci swobodę w kształtowaniu wydatków i warunków umowy. Sam(a) decydujesz więc o wartości czynszu inicjalnego, comiesięcznych rat i co najważniejsze – wykupu. Wielu przedsiębiorców wybiera wówczas leasing z wysokim wykupem i niską ratą. Wyjaśniamy więc, kto wyjdzie na tym rozwiązaniu najlepiej i jak znaleźć ofertę idealną dla Twojej firmy.

Najważniejsze elementy umowy leasingowej

W okresie obowiązywania umowy leasingu musimy trzymać się ustalonych w tym dokumencie zasad dotyczących poszczególnych kosztów. Przed podpisaniem kontraktu z leasingodawcą powinniśmy więc dokładnie zapoznać się ze wszystkimi za i przeciw leasingu z wysokim wykupem. Zacznijmy od omówienia stron umowy.

Leasing z wysokim wykupem – strony umowy

  • leasingobiorca – jest nim przedsiębiorca lub konsument prywatny. Leasing jest jednak zdecydowanie domeną tych pierwszych, niezależnie od tego, czy prowadzą firmę, czy mają jednoosobowa działalność gospodarczą. Skupimy się więc na zasadach leasingu z wysokim wykupem dla przedsiębiorców;

  • leasingodawca – inaczej finansujący, czyli przedsiębiorstwo, które daje Ci samochód (lub inny przedmiot leasingu) w odpłatne użytkowanie na czas umowy leasingowej. Mamy trzy główne rodzaje leasingodawców – niezależne firmy leasingowe (np. ALPINA Leasing), banki i producenci (bezpośrednio w salonie samochodowym).

Właściciele firm i jednoosobowych działalności często wybierają pierwszą z wymienionych opcji – leasingodawcę pośredniego, czyli niezależne przedsiębiorstwo. Na naszym przykładzie widać, że korzyści finansowe i dodatkowe usługi związane z autem są wysoce konkurencyjne w porównaniu z ofertami banków i poszczególnych marek.

Umowa na leasing z wysoką wartością wykupu – opłaty

Obowiązkiem leasingodawcy jest uiszczanie następujących opłat:

  1. Czynsz inicjalny / wpłata wstępna

Podpisując umowę leasingu, już na początku będziesz zobowiązana/-y do zapłacenia jakiegoś odsetka wartości auta. Zarówno przedsiębiorcy, jak i klienci indywidualni sami decydują o wysokości czynszu inicjalnego. Taki wkład władny służy zabezpieczeniu interesów leasingodawcy. Niektóre przedsiębiorstwa oferują też opcję z wpłatą wstępną 0%. Zwykle czynsz inicjalny wynosi do 45% wartości auta. Im więcej zapłacimy na początku, tym niższe miesięczne raty.

  1. Raty leasingowe

Regularnie płacimy leasingodawcy comiesięczną ratę za użytkowanie samochodu. W skład wchodzi część kapitałowa (związana z wartością auta) i odsetkowa (koszty leasingu). Oprócz tego w ratach można uwzględnić pakiet OC, AC, NNW, serwis mechaniczny, samochód zastępczy czy system GPS. W przypadku rat miesięcznych w leasingu z wysokim wykupem spłacona część odpowiada mniej więcej spadkowi wartości rynkowej auta przez okres umowy.

  1. Wykup

Na koniec umowy możemy (lub musimy w przypadku leasingu finansowego) wykupić samochód, wpłacając kwotę wykupu. Jej wysokość ustala się już na samym początku i nie zmienia się to w trakcie trwania umowy. Z kwotą wykup wiąże się wysokość rat – niski wykup generuje comiesięczne koszty w wyższej kwocie i odwrotnie – możemy wziąć leasing z niską ratą i wyższy wykup.

Wszystkie wymienione opłaty wpływają na siebie wzajemnie, dlatego nie warto analizować ich w odosobnieniu. Nie możemy stwierdzić, że jeśli oferta leasingu zawiera niski wykup albo czynsz inicjalny, to jest tańsza. Trzeba to wszystko porównać, używając kalkulatora leasingu.

Leasing – wysoki wykup: kalkulator Alpina

Żeby zobaczyć, jak wysoki wykup wpływa na pozostałe koszty leasingu, posłużymy się kalkulatorem przeznaczonym dla jednego z naszych Audi A3, które jest warte 132 601 zł.

Leasing z niskim wykupem i wysoką ratą:

  • okres obowiązywania umowy: 3 lata,

  • opłata wstępna: 20 000 zł,

  • wartość wykupu 1 500 zł (1% wartości auta),

  • rata miesięczna: 3 872 zł.

Leasing z wysokim wykupem i niską ratą

  • okres obowiązywania umowy: 3 lata,

  • opłata wstępna: 20 000 zł,

  • wartość wykupu 53 000 zł (40% wartości auta),

  • rata miesięczna: 2 595 zł.

Żeby raty były jeszcze mniejsze, można wydłużyć czas trwania umowy i podnieść czynsz inicjalny:

  • okres obowiązywania umowy: 5 lat,

  • opłata wstępna: 66 000 zł,

  • wartość wykupu 1 500 zł (1% wartości auta),

  • rata miesięczna: 1 587 zł.

Zanim zdecydujesz się na leasing, porównaj różne opcje finansowania w kalkulatorze na stronie wybranego leasingodawcy.

Leasing operacyjny czy finansowy?

Gdy opisujemy leasing z wysokim wykupem, zazwyczaj mamy na myśli leasing operacyjny, a nie finansowy. Czym różnią się te dwa rodzaje finansowania i dlaczego tylko przy jednym z nich opłaca się podwyższenie wartości wykupu?

Leasing finansowy

Po pierwsze każda wymieniona forma finansowania daje nam inne ulgi podatkowe. W leasingu finansowym możemy uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu część odsetkową raty, odpisy amortyzacyjne i koszty eksploatacyjne. Dzięki temu obniżymy podatek.

Jeśli chodzi o ewidencję środków trwałych, to przedmiot leasingu jest zaliczany do składników majątkowych leasingobiorcy, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Podatek VAT płacimy w całości na początku trwania umowy leasingowej, bo jest naliczany z góry od wszystkich rat.

Najważniejsza kwestia – wykup. Nie ma za bardzo sensu branie leasingu z wysokim wykupem w wariancie finansowym, bo na koniec kontraktu z leasingodawcą musimy wykupić auto. Nie możemy oddać go w ręce firmy leasingowej. Jeśli więc zdecydujesz, że bardziej opłaca Ci się leasing finansowy, rozważ wyższe miesięczne raty i niski wykup za symboliczną kwotę.

Korzyści z leasingu operacyjnego

Kiedy okres leasingu dobiega końca, masz dwie opcje – możesz wykupić auto albo oddać je leasingodawcy. W trakcie nie zaliczasz przedmiotu leasingu do Twojego majątku, więc nie zajmujesz się odpisami amortyzacyjnymi.

Od podatku możesz odpisać raty leasingowe, opłatę początkową i wydatki eksploatacyjne. Do wszystkich rat nalicza się VAT, który można odliczyć w wysokości 50% od każdej z nich.

Właśnie dlatego, że auta z leasingu operacyjnego nie trzeba wykupować, przedsiębiorcy często wybierają leasing z wysokim wykupem. Nadal mają otwartą furtkę do przejęcia pojazdu na zakończenie umowy, ale znacznie bardziej opłaca się wówczas wzięcie w leasing nowego modelu.

Leasing z niską ratą i wysokim wykupem – dla kogo?

Jak widać, masz kilka opcji leasingu pod kątem opłat. To Ty decydujesz, jak rozłożysz koszty finansowania auta w ciągu najbliższych lat. Jak wybrać leasing, który będzie opłacał się firmie nie tylko tu i teraz, ale także w dłuższej perspektywie? Dla wielu przedsiębiorców odpowiedź jest tylko jedna – leasing operacyjny z wysokim wykupem. Komu taki wariant się opłaci?

Raczkujący biznes

Leasing albo wynajem długoterminowy świetnie sprawdzają się jako alternatywy dla kupna czy kredytu. Młodych przedsiębiorców szczególnie przekonuje właśnie leasing z wysokim wykupem. Dlaczego kwota wykupu jest tak istotna? Leasingobiorcy, którzy dopiero założyli swoją firmę, liczą na to, że całkowity koszt finansowania auta nie zrujnuje ich nowo powstałego biznesu. Dysponują niewielkim kapitałem, dlatego liczą się dla nich jak najniższe koszty początkowe i miesięczne. W ten sposób leasingodawca może wykorzystać środki na rozwój firmy, a nie na wysoki raty leasingowe.

Decydując się na leasing z wysoką kwotą wykupu w wariancie operacyjnym, możesz przede wszystkim oddać finansowane auto firmie leasingowej. Leasing operacyjny daje Ci możliwość wykupienia samochodu po zakończeniu kontraktu, ale wybór należy do Ciebie.

Podsumowując – leasing z wysokim wykupem dla młodego przedsiębiorcy pozwala mu obniżyć początkowe i comiesięczne koszty finansowania służbowego auta, a po zakończeniu umowy oddać przedmiot leasingu i nie płacić za wykup.

Nowe auto co kilka lat

Jak najniższy koszt finansowania nie zawsze jest najważniejszą zaletą leasingu z wysokim wykupem. Dla niektórych przedsiębiorców priorytet stanowi możliwość częstej wymiany swoich samochodów, dlatego wybierają leasing z wykupem, a nie wariant finansowy. Przy wysokim wykupie niskie raty pokrywają jedynie utratę wartości pojazdu w czasie umowy, więc wykupienie go na własność będzie wiązać się z dużym wydatkiem. Mając w planach wymianę na nowy model, nie trzeba jednak się tym przejmować.

Problematyczna sprzedaż

Do końca 2021 roku przedsiębiorcy często decydowali się na wykup auta na koniec okresu finansowania, bo chcieli je później sprzedać jako osoba prywatna. Czekając z transakcją jedyne sześć miesięcy, mogli uniknąć przy tym zapłaty podatku dochodowego. Przy niskim wykupie było to dla nich opłacalne.

Od stycznia 2022 przepisy się mocno zmieniły wraz z wprowadzeniem Nowego Ładu. Jeśli chcemy wziąć leasing z niskim wykupem, przejąć auto na koniec okresu finansowania, a następie je sprzedać, to będziemy musieli zapłacić podatek dochodowy, chyba że poczekamy… sześć lat.

Przedsiębiorcom przestał się więc opłacać leasing z niskim wykupem i nastawieniem na sprzedaż pojazdu. Teraz najsensowniejszą opcja wydaje się wysoki wykup, dzięki, któremu obniżymy koszty bieżące, a potem bezproblemowo zwrócimy auto leasingodawcy.

Wady leasingu z wysokim wykupem

W przypadku leasingu operacyjnego z wysokim wykupem całkowity koszt finansowania będzie wyższy niż przy niskim wykupie. Generują go wyższa suma odsetek, które w pewien sposób rekompensują leasingodawcy oddalony w czasie wykup. W oczach przedsiębiorców, którzy wybierają leasing z wysokim wykupem, nie jest to jednak wada. Nie zapłacą za wykup, więc całkowity koszt leasingu i tak będzie dla nich niski.

Niektórzy przedsiębiorcy są również zdania, że wyższe ryzyko leasingobiorcy w przypadku wystąpienia szkody całkowitej należy traktować jako wadę wysokiego wykupu. To też odbiega od prawdy. W gestii leasingobiorcy powinno leżeć zabezpieczenie się przed sytuacją kryzysową i wykupienie stosownych pakietów ubezpieczeń. Jednym z najbardziej opłacalnych rozwiązań jest ubezpieczenie GAP, które pokrywa utratę wartości pojazdu w czasie i wystarczy na spłatę leasingu w razie szkody całkowitej. Sama kwota z odszkodowania komunikacyjnego nie pokryłaby naszego zobowiązania.

Wysoki wykup nie opłaca się na pewno wtedy, gdy po zakończeniu umowy chcesz dalej korzystać z auta. Wówczas warto kierować się całkowitym kosztem finansowania, który najniższej plasuje się przy wysokich ratach i niskim wykupie.

Czy warto wykupić przedmiot leasingu – podatek VAT

Do momentu wprowadzenia nowych przepisów niski wykup cieszył się sporą popularnością. Przedsiębiorcy podpisywali umowy z wykupem za symboliczną kwotę – 1% wartości przedmiotu leasingu. Wtedy odprowadzali podatek VAT tylko od tej ostatniej niskiej raty.

Od 2022 roku VAT płacimy natomiast od realnej wartości rynkowej samochodu. Korzystniejszy okazuje się więc często leasing operacyjny z wysoką wartością wykupu. Co miesiąc zapłacimy niską ratę, a na koniec nadal możemy wykupić auto, ale nie musimy.

Leasing z wysoką wartością wykupu krok po kroku

Jak wziąć auto w leasing? Wykup zostawmy na sam koniec, a teraz przyjrzyjmy się całej procedurze od A do Z.

  1. Wybierz rodzaj leasingu

Kierując się wyżej wspomnianymi wadami i zaletami leasingu operacyjnego i finansowego, leasingu z wysokim i niskim wykupem, możesz określić, czego oczekujesz od leasingodawcy. Obecnie kierowcy częściej decydują się na auto w tzw. leasingu klasycznym, czyli operacyjnym z wysoką kwotą wykupu.

  1. Skorzystaj z kalkulatora leasingowego

Zanim skontaktujesz się z wybraną firmą leasingową, sprawdź, jakie masz opcje finansowania. Zarówno leasing, jak i wynajem długoterminowy są w dużym stopniu zależne od Ciebie – sam ustalasz, czy chcesz płacić wysokie czy niskie raty, ile chcesz zapłacić na początek i jak wysoki będzie wykup auta. Możesz łatwo porównać kilka różnych opcji, używają kalkulatora leasingowego na stronie wybranego leasingodawcy. Nie musisz sam(a) bawić się w matematyczne zagwozdki.

  1. Wybierz auto

Leasing to oferta nie tylko dla kierowców osobówek – możemy tak opłacać np. auto dostawcze czy ciężarówkę. Jeśli nie szukasz konkretnego produktu, tylko masz wymagania dotyczące kosztów, na pewno pomoże Ci kalkulator leasingowy – wpisujesz tam preferowaną wysokość opłat, a platforma podpowiada Ci auta dostosowane do tych wymogów. Leasingobiorca z łatwością znajdzie zarówno auta z wyższego segmentu cenowego, jak i tańsze modele.

  1. Znajdź specjalne oferty

Jak wybrać leasingodawcę? Oprócz korzystnych warunków finansowania leasingu z wysokim wykupem i niską ratą zwróć również uwagę na dodatkowe korzyści dla kierowcy. Przykładowo w ALPINA Leasing proponujemy naszym klientom indywidualnie dopasowane pakiety ubezpieczeniowe wliczone w comiesięczne raty, kartę serwisową, ubezpieczenie GAP. Jeśli zależy Ci na samochodzie używanym, u nas możesz wziąć w leasing auto bez limitu wieku.

  1. Wykaż wiarygodność płatniczą

Leasingodawca musi być wiarygodnym płatnikiem, ale nie wyklucza to początkujących firm – leasing można wziąć już od pierwszego dnia działalności! Formalności obejmują dostarczenie dokumentów potwierdzających sytuację majątkową i wypłacalność przedsiębiorcy/firmy. Jesteśmy sprawdzani w bazach dłużników, a nasza historia kredytowa w BIK.

  1. Podpisz umowę!

Wszystkie wyżej opisane kroki mogą zająć Ci na prawdę mało czasu. Wszystko zależy głównie od tego, jak długo będziesz wybierać swój nowy pojazd. Wykonaj wstępne obliczenia w kalkulatorze leasingowym i skontaktuj się z leasingodawcą. W większości przypadków wniosek o leasing jest rozpatrywany w ciągu 1-2 dni. Jeśli proces rejestracji auta się wydłuży, będziemy musieli poczekać maksymalnie tydzień.

Wszystkie zalety leasingu z wysokim wykupem!

Co sprawia, że zakup samochodu, kredyt czy wynajem długoterminowy wypadają dla wielu przedsiębiorców mniej korzystnie niż leasing z wysokim wykupem? Pomijając same koszty, które zwykle grają główną rolę w wyborze formy finansowania, leasing można dostać dużo łatwiej. Nie musimy dysponować dużym kapitałem, a procedura sprawdzania wiarygodności płatniczej jest dużo mniej skomplikowana i krótsza.

Podsumowując, leasing z wysokim wykupem da Ci następujące korzyści:

  • leasing na start – umowa już od pierwszych dni prowadzenia działalności gospodarczej,

  • tarcza podatkowa – obniżenie podatku dochodowego,

  • niskie koszty początkowe i bieżące – nie potrzebujesz dużego kapitału,

  • dodatkowe usługi – pakiet ubezpieczeń, serwis,

  • elastyczne warunki umowy – sam(a) ustalasz okres umowy, opłatę początkową, raty i wysokość wykupu,

  • prosta procedura – nieskomplikowane i szybkie sprawdzenie wiarygodności płatniczej leasingobiorcy,

  • swoboda – Ty decydujesz, czy chcesz wykupić auto w leasingu operacyjnym,

  • wymiana auta – leasing umożliwia Ci regularną wymianę samochodu na nowy model co kilka lat,

  • brak wpływu na inne zobowiązania – leasing nie wpływa na ogólną ocenę Twojej zdolności finansowej.

FAQ:

1. Czy leasing z wysokim wykupem się opłaca?

Leasing z wysoką kwotą wykupu i niskimi ratami jest opłacalny dla przedsiębiorców, którym zależy na niskich kosztach początkowych i bieżących.

2. Kiedy leasing z wysokim wykupem się nie opłaca?

Leasing z wysoką wartością wykupu nie będzie korzystnym rozwiązaniem dla osób, które planują wykupić auto po zakończeniu umowy. Biorąc niski wykup i wysokie raty, mogą obniżyć całkowity koszt leasingu.

3. Leasing bez wykupu czy z wysokim wykupem – co wybrać?

Musisz określić, na czym Ci na leży czy na jak najniższym koszcie całkowitym i wykupieniu auta (leasing z niskim wykupem), czy na jak najniższych ratach miesięcznych i regularnej wymianie leasingowanych aut (leasing bez wykupu/z wysokim wykupem)